Flying Metaverse

Emerging Technologies in the Music Market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18472/cvt.25n1.2025.dossieXR.2246

Keywords:

Music, Metaverse, Immersive Experience, Innovation

Abstract

The study aimed to create an innovative product for the music market using the research-creation methodology, focusing on emerging technologies. The research explores ways to integrate these technologies into business models, creating immersive experiences. The project culminated in the prototype of Metaverso Voador, a platform that provides immersive musical experiences, with the potential to spread Brazilian music worldwide and generate employment and income.

References

Anderson, C. (2007). A Cauda Longa, do Mercado de Massa Para o Mercado de Nicho. Editora Campus.

Araujo, L. (2019). Lumyx; Sustentabilidade da música no ecossistema digital: desafios e oportunidades para músicos; Orientador Afonso Figueiredo, 2019, Dissertação de Mestrado, PPGMC-UFRJ, Rio de Janeiro, no prelo.

CNI; Sebrae. (2010). Confederação Nacional da Indústria Mobilização Empresarial pela Inovação: cartilha: gestão da inovação / José Fernando Mattos, Hiparcio Rafael Stoffel, Rodrigo de Araújo Teixeira. – Brasília.

Coelho, B. F. D. (2015). Música, Símbolo e Poder: Ensaio para uma Introdução Simbólica a Estudos do Arranjo Produtivo da Música; Letra Capital Rio de janeiro.

Coelho, B. F. D. (2023). Metaverso Voador: Tecnologias Emergentes no Mercado da Música, Orientador André Paz, 2023, Dissertação de mestrado, PPGMC-UFRJ, Rio de Janeiro, no prelo. Disponível em: https://www.academia.edu/117775929

De Marchi, L., Herschmann, M., Kischinhevsky, M. (2022). Mudanças relevantes na indústria da música em tempos de pandemia – Plataformização e financeirização no streaming de áudio e vídeo, Revista Eptic, VOL. 24, Nº 2, MAI.-AGO.

FINEP/OCDE. (2005). Manual de Oslo: Proposta de Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. 3ª Ed.

Geertz, C. (1989). A Interpretação Das Culturas. Rio de Janeiro: LTC.

International Federation of the Phonographic Industry. (2024). Global Musica Report; IFPI. Disponível em: https://globalmusicreport.ifpi.org/

Juça, M. G. (2013). Circo Voador: A Nave, Rio de Janeiro Ed. Do Autor.

Kim, W. C. (2005). A estratégia do oceano azul: como criar novos mercados e tornar a concorrência irrelevante; Elsevier, Rio de Janeiro.

Meira, S. Fundações para os futuros figitais. TDS.Company, 2021. Disponível em: https://biblioteca.tds.company/ebook-futuros-figitais - Acesso em 04/03/2025.

Osterwalder, Alexandre; Pigneur, Yves. (2011). Business Model Generation: Inovação em Modelos de Negócios: um Manual para Visionários, Inovadores e Revolucionários; Alta Books Editora, Rio de Janeiro.

Schumpeter J. A. (1961). Capitalismo, Socialismo e Democracia, Editora Fundo de Cultura, Rio de Janeiro.

Schumpeter, J. A. (1997) Teoria do Desenvolvimento Econômico. Uma Investigação Sobre Lucros, Capital, Crédito, Juro e o Ciclo Econômico; Editora Nova Cultural Ltda, São Paulo.

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresa. (2023). Figital: A tendência que busca unir físico e digital nos negócios. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/figital-a-tendencia-que-busca-unir-fisico-e-digital-nos-negocios,46bbdced92357810VgnVCM1000001b00320aRCRD – Acesso em 04/03/2025.

Tigre, P. B. (2006). Gestão da inovação: a economia da tecnologia do Brasil; Rio de Janeiro, Elsevier.

Tolila, P. (2007). Cultura e economia: problemas, hipóteses, pistas. Tradução: Celso M. Pacionik. São Paulo: Iluminuras–Itaú Cultural.

Tschmuck, P. (2021). The Economics of Music; Agenda Publishing, Newgen Publishing UK.

Vidal, A. T. V. (2005). História do Circo Voador, Cultura, Sociedade e Democracia no Brasil Contemporâneo, Dissertação (Mestrado em História Comparada), Universidade Federal do Rio de janeiro, IFCS, Rio de janeiro.

Witt, S. (2015). Como a Música Ficou Grátis - O fim de uma indústria, a virada do século e o paciente zero da pirataria; tradução Andrea Gottlieb, revisão técnica Sergio Izecksohn, Home Studio – Escola de Produção Musical, Editora Intrínseca Ltda, Edição digital.

Published

2025-04-29

How to Cite

Coelho, B. F. D. (2025). Flying Metaverse: Emerging Technologies in the Music Market. Caderno Virtual De Turismo, 25(1), 274–293. https://doi.org/10.18472/cvt.25n1.2025.dossieXR.2246

Issue

Section

Dossiê temático