From mores to spectacle: the transformation of campinense june festivity in “the greater São João of the world”

Authors

  • João Gabriel de Lima Perdigão Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE, Brasil.
  • André Luiz Maranhão de Souza Leão Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE, Brasil.

Keywords:

São João de Campina Grande, identidade cultural, megaevento, tradicional, moderno.

Abstract

The São João de Campina Grande (PB) became an event of national and international repercussion. Starting from a cultural and regional character, with northeastern roots rescue, elements of great show were inserted through the years, transforming it into a mega event. Therewith, the identity of the festivity was expressed in different forms. Based on this, the following research question is proposed: how the São João de Campina Grande cultural identity is configured having its transformation into a mega event? For this, we conducted a qualitative research through interviews. Data were accessed together with four groups of the festivity-producing agents and analyzed using discourse analysis. Results reveal that São João de Campina Grande’s cultural identity is shaped by the existence of dichotomies that underpin two identity discourses: traditional and modern.

Author Biographies

João Gabriel de Lima Perdigão, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE, Brasil.

Mestre pelo Mestrado Profissional em Administração da Universidade Federal de Pernambuco

André Luiz Maranhão de Souza Leão, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE, Brasil.

Tenho doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco, onde sou professor adjunto do Departamento de Ciências Administrativas (DCA/UFPE), sendo membro permanente do Programa de Pós-graduação em Administração (PROPAD/UFPE) e Coordenador Geral do MBA Executivo (MBA/UFPE). Sou bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq; avaliador ad hoc do CNPq e da CAPES e de diversos periódicos e encontros científicos; líder do tema Marketing e Sociedade da Divisão de Marketing da ANPAD; colíder do Lócus de Investigação em Economia Criativa; orientador de mestrado e doutorado; e coordenador de diversos projetos patrocinados por agências de fomento. Tenho histórico de produção acadêmica sobre marcas e cultura de consumo. Atualmente estou alinhado à perspectiva dos Estudos Críticos em Administração e focado na investigação das dimensões social, econômica e política do divertimento, tendo como agenda prioritária de pesquisa os seguintes tópicos: universos fantásticos e lúdicos; esportes de massa; manifestações culturais; e práticas sociais criativas.

Published

2015-04-18

How to Cite

Perdigão, J. G. de L., & Leão, A. L. M. de S. (2015). From mores to spectacle: the transformation of campinense june festivity in “the greater São João of the world”. Caderno Virtual De Turismo, 15(1). Retrieved from https://cvt.emnuvens.com.br/caderno/article/view/950

Issue

Section

Original Articles